Colectare si reciclare deseuri horeca
Acum ca lucrurile incep incet, incet sa se dezghete in ceea ce priveste HoReCa – o industrie greu incercata de pandemia Covid-19, este timpul sa abordam un subiect de interes pentru centrul nostru de reciclare si pentru toti cei care isi doresc sa faca din procesul de reciclare o misiune demna de urmat: colectare si reciclare deseuri HoReCa.
Pornind de la acest principiu, propunerea noastra pentru 2021: sa oferim informatiile necesare si tot ce inseamna material educativ pentru toti cei care sunt dispusi sa investeasca in schimbare. Iar pentru ca printre acestia se numara si foarte multi antreprenori din HoReCa, am ales sa reluam acest subiect in detaliu.
Ce inseamna HoReCa din punct de vedere al reciclarii
Inseamna, mai intai de toate, un efort colectiv din partea unei industrii importante. Si nu doar importanta prin prisma serviciilor pe care le ofera, ci importanta si din cauza cantitatii mari de deseuri pe care o produce.
Iar ca sa-ti faci o idee ce inseamna mai exact randurile pe care le-am asternut anterior, gandeste-te numai la cantitatea uriasa de caserole care ramane in urma serviciilor de catering, la tonele de gunoaie pe care le lasa turistii care se cazeaza in hoteluri sau la risipa de alimente care provine de la restaurante.
Insa, cu putina vointa si educare suntem siguri ca putem face fata acestei provocari si putem privi catre un viitor mai bun in ceea ce priveste partea de colectare si reciclare deseuri HoReCa.
Ce deseuri produce HoReCa mai exact?
Sa o luam pe rand, pentru ca sunt multe de povestit despre acest aspect.
Resturi de mancare ramase de la evenimentele gazduite de hoteluri (nunti, cununii, aniversari, conferinte, workshopuri etc), de la firmele de catering sau de la restaurantele care pregatesc mancarea pentru oaspetii care le trec pragul. Iar in acest caz, ne referim cu precadere la alimentele perisabile precum fructele, legumele, lactatele, carnea.
Desi unele dintre acestea au caracter biodegradabil (vezi fructele si legumele), procesul se arata foarte lent. Ca sa-ti faci o idee, timpul de degradarea a unei banale coji de banana este de aproape 6 saptamani…
Tone de hartie rezultate din facturi, contracte & co. Ca orice business, restaurante, hotelurile si firmele de catering au facturi si contracte in format print, pe care sunt nevoite sa le pastreze ani de-a randul. Iar din acest punct de vedere nu putem spune prea multe, deoarece legislatia impune o astfel de pastrare.
Ca sa nu mai vorbim de faptul ca la toate acestea se adauga alte tipizate, folosite cu regularitate intr-un hotel: fise de cazare, completate manual de turisti, fisa de post, reguli de conduita afisate pe peretii camerelor sau ai restaurantelor interne si lista poate continua.
Deseuri din sticla. Daca aveai impresia ca partea de colectare si reciclare deseuri HoReCa inseamna doar hartie, te inseli. HoReCa inseamna si deseuri din sticle, provenite in mare parte de la alimente: borcane de compot, borcane de dulceata, sticle de bulion, sticle provenite de la bauturile racoritoare si lista poate continua. Si desi legislatia privind deseurile in HoReCa prevede reciclarea acestora, din pacate, nu toate unitatile de cazare o pun in aplicare corespunzator.
Deseuri de plastic. Plasticul provine in special de la vesela folosita in industrie. Si desi legea adoptata de curand prevede eliminarea elementelor confectionate din plastic precum tacamurile, paharele, caserolele si farfuriile de unica folosita, la nivelul firmelor de catering si in restaurante se arata o provocare. Cel putin la nivelul tarii noastre, unde stim cu totii ca lucrurile se misca ceva mai greu.
Plasticul se regaseste si in ustensilele folosite pentru depozitare, precum cutiile sau cosurile, datorita faptului ca acesta este mai ieftin decat alte materiale si mai usor de gestionat.
Colectare si reciclare deseuri HoReCa – avantajele reciclarii in HoReCa
Asa cum am precizat anterior, nu se poate nega faptul ca restaurantele, hotelurile si firmele de catering determina o cantitate mare de mancare irosita in fiecare an. Conform studiilor, aproximativ 45% din mancarea irosita este generata in timpul gatirii. Resturi de mancare raman in urma procesului de preparare si ele ajung sa fie aruncate.
Cu toate acestea, multi detinatori de restaurante nu realizeaza faptul ca un asemenea comportament duce la pierderi de profit. In general, profitul net al unui restaurant este de 10% – 15%. Daca poti salva ceva si reduce costurile printr-o gestionare mai buna a mancarii risipite, de ce sa nu o faci?
Iata cateva beneficii pe care le vei avea daca alegi sa iti gestionezi mai bine mancarea risipita:
Imbunatatirea igienei
Restaurantele, hotelurile sau firmele de catering care au o gestiune mai buna a materiei prime tind sa fie mai curate si mai organizate, comparativ cu cele fara un asemenea sistem pus la punct. Acest lucru se intampla adesea datorita faptului ca se tine o evidenta mai buna a stocurilor.
Un beneficiu al unei gestiuni bune a mancarii si stocurilor este reducerea murdariei create. Adesea locurile murdare atrag insecte murdare (ca de exemplu gandacii de bucatarie). Astfel, faptul ca bucataria restaurantului tau este curata nu poate fi altceva decat un aspect pozitiv.
Promoveaza o imagine buna pentru restaurantul/ hotelul tau
Daca iti poti gestiona materia prima in asa fel incat sa ajungi sa ai o risipa foarte mica, poti folosi acest lucru in avantajul tau. In afara de un gust bun, clientii tai vor aprecia si faptul ca iti pasa de mediul inconjurator. Iar de multe ori, restaurantul tau va fi favorizat atunci cand vine vorba de o seara in oras.
Salveaza costurile
Desigur, pentru a reduce risipa de mancare, trebuie sa incepi sa planuiesti un proces de comanda care sa intruneasca cererea. Cu cat devii mai eficient la acest plan, cu atat vei ajunge sa economisesti mai mult. De asemenea, costul muncii va fi si el minimizat deoarece stafful bucatariei tale nu isi va pierde timpul gatind mancare in plus.
Creste profiturile restaurantului tau
Pentru a putea maximiza eficient prevenirea risipii mancarii va trebui sa ai parte si de coopererea echipei restaurantului tau. Aceasta cooperare este una continua si daca este facuta cum trebuie poate aduce adevarate baneficii afacerii tale.
Ce mai poti face pentru a optimiza costurile?
Poti adopta un program de reciclare in afacerea ta HoReCa. Iata cunm poti incepe:
Realizeaza un audit
Nu poti reduce risipa de resurse daca nu poti masura impactul pe care aceasta il are. Astfel ca primul pas in ceea ce priveste procesul de reciclare este sa realizezi un audit . Acesta te va ajuta sa identifici oportunitatile pe care le ai pentru a reduce costurile.
Incepe cu obiecte ce se pot recicla usor
Poti incepa prin a recicla obiecte precum cartonul. Aceste este foarte usor de reciclat fiind un material foarte comun.
Incearca sa risipesti mai putin
Pentru a face asta iti recomandam sa:
- Lucrezi cu furnizorii tai pentru a gestiona mai bine ambalarea
- Folosesti materiale de ambalare reutilizabile sau returnabile
- Servesti bauturi la halba, pahare sau la sticle reutilizabile, pe care sa le predai apoi unui centru de reciclare
- Schimba meniul pentru a reduce resturile de mancare
- Prezinti optiunea de a oferi mancarea ramasa la pachet in recipiente biodegradabile pentru a reduce risipa de mancare
Pozitioneaza atent cosurile de reciclare
Pozitionarea cosurilor de reciclare este cruciala pentru orice activitate din domeniul HoReCa. Imediat ce ai definit unde vor fi punctele de colectare, de cat de multe unitati ai nevoie pentru afacerea ta si de des vei goli acele cosuri le poti comanda.
Fa grafica de pe cosurile de reciclare cat mai atragatoare
Atunci cand arunca mancarea, clientii restaurantului tau au in general 2-3 secunde sa se decida unde o vor face. In cazul in care cosurile unde pot fi aruncate materialele ce pot fi reciclare nu au o grafica intuitiva, clientul poate arunca resturi de mancare acolo, contaminand deseurile reciclabile.
Iti recomandam deci sa iti alegi cu grija materialele grafice pentru cosul tau de gunoi. De asemenea, le poti insoti cu texte pentru a comunica cat mai clar ce si unde trebuie sa mearga.
Desemneaza un angajat care sa se ocupe de programul de reciclare
Alege un angajat care este entuziast atunci cand vine vorba de reciclare pentru a-i invata pe ceilalti cum sa recicleze. O asemenea persoana este adesea cheia atunci cand vine vorba de implementarea cu succes a unei astfel de idei. Si este in acelasi timp un exemplu demn de urmat.
Separarea deseurilor
Monteaza cosuri de gunoi pentru depozitarea separata a deseurilor in interiorul firmei tale. In acest caz, poate fi vorba de urmatoarele tipuri de pubele: cosuri pentru reciclarea hartiei si a cartonului, cosuri pentru reciclarea metalelor, cosuri pentru reciclarea sticlei. De asemenea, avand in vedere complexitatea unor deseuri precum bateriile, o idee buna este sa montezi o pubela separata pentru acestea.
Ai fi surprins cat de multe baterii sunt folosite intr-un hotel, de exemplu. Numai daca te gandesti la toate telecomenzile folosite pentru controlul televizoarelor, iti vei da imediat seama de acest lucru. Totodata, daca ai ceasuri asezate pe post de decoratiuni, in camerele de cazare a oaspetilor tai, acestea functioneaza pe baza de baterii.
Concluzii
Concluzia pe care o putem extrage din acest material privind procesul de colectare si reciclare deseuri HoReCa este faptul ca avem destul de multe aspecte de pus la punct pentru a putea solutiona aceasta problema. Insa, mai intai trebuie sa constientizam importanta unui astfel de proces si apoi sa trecem la fapte.
Iar daca se intampla sa fii chiar tu detinatorul unui business din industria hoteliera, catering si restaurante, dincolo de prevederile legale, asigura-te ca angajatii tai recicleaza deseurile si iau demersurile pentru a combate risipa de orice fel.