Una dintre principalele probleme in ceea ce priveste poluarea din marile orase o reprezinta mijloacele de transport. Dar care dintre acestea se dovedesc cele mai poluante si care sunt consecintele asupra sanatatii? Iata cateva detalii pe care le-am adunat pentru voi in acest scurt articol.
Transportul aerian
Ca sa va faceti o idee cat de mult polueaza un avion, va aducem la cunostinta faptul ca un zbor de la Paris la New York contribuie la incalzirea globala cu echivalentul consumului a 6 kg de carne rosie.
Iar statisticile indica faptul ca emisiile de carbon se afla pe o panta ascendenta, in ceea ce priveste Europa, Asia si America, in ciuda eforturilor marilor organizatii de a incuraja alte modalitati de transport mai putin poluante. Ba mai mult, transportul aerian foloseste in mare parte avioane care nu respecta normele ecologice si care diminueaza impactul eforturilor de a controla acest fenomen.
Dincolo de toate acestea, gasirea unor solutii rapide care sa combata situatia actuala nu prea exista. Sectorul aviatic ramane singurul mijloc de transport in comun care poate lega destinatii aflate la mii de km distanta intr-un timp foarte scurt. Insa, folosirea unor surse regenerabile de combustibil si construirea unor avioane care sa fie mult mai eficiente din acest punct de vedere reprezinta investitii de durata care ar putea avea efecte pozitive pe termen lung.
Transport auto
Din pacate, transportul auto ramane cel mai poluant dintre mijloacele folosite, in special in marile aglomerari urbane din Europa. Iar masinile diesel, inca destul de populare, se numara printre cele care afecteaza in cea mai mare masura aerul urban, fiind direct responsabile de ceea ce cunoastem drept efect de sera si schimbari climatice.
De exemplu, in 2018, numarul de morti premature cauzate in Europa de emisiile ilegale de dioxit de azot era de 71 000, anual. Si desi autoritatile si-au propus ca pana in 2025 sa reduca considerabil aceste numere infioratoare, tot statisticile arata ca sunt destul de departe de atingerea obiectivului.
In continuare, insa, raman cateva companii auto care reusesc sa se incadreze in limitele legale de dioxid de azot, iar printre ele se numara grupul BMW-Mini, Mazda, grupul Audi-Porche si grupul Seat-Skoda.
Dintre toate tipurile de vehicule existente, cele care polueaza cel mai mult raman camioanele. Emisiile lor ajung pana la 26%, ceea ce este destul de ingrijorator.
Si asta nu este tot. Dincolo de binecunoscuta poluare a aerului, in marile orase vorbim inclusiv despre poluare fonica cauzata tot de autovehicule. In zonele intens circulate de masini, nivelul de poluare fonica este unul ridicat si se dovedeste responsabil inclusiv pentru comunele migrene sau tulburente ale somnului.
Transportul maritim
Situatia nu este deloc roz nici atunci cand vine vorba de transportul maritim. Cu atat mai mult cu cat 90% din comertul la nivel mondial este realizat cu ajutorul navelor. Iar acestea polueaza atat de mult, incat pana in 2050 se estimeaza ca vor ajunge sa produca pana la 20% din numarul total de emisii globale din cauza combustibilului folosit.
Transportul feroviar
Legatura stransa dintre om-mediu-sanatate-trafic ne face sa ne concentram atentia si asupra transportului feroviar. Si desi acesta poate parea o sursa mai putin poluanta, depozitarea si manipularea multora dintre produsele transportate in vagoane poate constitui ea insasi o sursa de poluare. Un exemplu clar este carbunele. De asemenea, deseurile menaje, impreuna cu procesul de curatare al vagoanelor pot constitui o alta reala sursa de poluare.